Categorieën
Columns

Puinruimen kost aanzienlijk meer

Tekst interview met Mr Van den Assem, gepubliceerd in Altena Business (2014)

Advocaat Hans van den Assem: “Soms is een simpel telefoontje naar mij al voldoende”

Een gesprek met de in Werkendam terugkerende advocaat Hans van den Assem laat zich niet zo eenvoudig vertalen. We praten honderduit over zijn fascinatie voor wetenschap, historie en cultuur. Zijn aanstekelijke eruditie laat je als journalist makkelijk afleiden van waar dit interview toch feitelijk over moet gaan. Namelijk; wat kan de binnenkort weer in Werkendam gevestigde advocaat betekenen voor het regionale bedrijfsleven?

Van den Assem is zeker geen groentje. Hij is al meer dan 30 jaar advocaat, waarvan de laatste vijftien jaar met name voor het bedrijfsleven. In juli keert Hans weer terug naar zijn ‘roots’ zoals hij dat zelf, niet zonder pathos, graag zegt. Zijn kantoor in Breda ruilt hij in voor een kantoor in Werkendam hoogstwaarschijnlijk aan de Pompstraat. Overigens werkte Hans al eerder, van 1992 tot 2010, als advocaat op deze locatie. Werkendam en het Land van Altena liggen hem na aan het hart. “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in bedrijfsmatige processen. Het zakenleven in Altena spreekt mij aan. Er heerst een sfeer van aanpakken, creatief ondernemen en ook een zekere nuchterheid. Zo’n type advocaat ben ik zelf ook. Laagdrempelig. Als je mij belt begint de teller niet gelijk te lopen.”

Thuis in techniek

Zijn technische achtergrond is zeker een pré voor deze aimabele routinier. ”De meeste advocaten en rechters zijn alfamannetjes, of vrouwtjes. Ik ben meer een beta- type. Daardoor begrijp ik beter hoe een ondernemer denkt in de maakindustrie. Dat is een voordeel als je mij inschakelt. Ik kan dat ook weer vertalen naar de rechtbank. De meeste rechters hebben geen verstand van technische bedrijven. Ik wel. Ik weet hoe je een kade moet bouwen, wat er omgaat in de voedingsindustrie of wat de laatste ontwikkelingen zijn in de transportwereld. Zo heb ik eens een aanvaring op de rivier te behandelen gekregen tussen de restanten van een kade die nog in de bodem van de rivier stonden en een schip dat daar tegenaan voer doordat het zich niet hield aan de betonning die daar was aangebracht. Ik heb in het verleden ook veel letselschade zaken gedaan in verband met verkeersongevallen waarbij je moet berekenen hoe krachten gewerkt hebben en hoe de snelheid, de tijd en de afgelegde weg zijn geweest. Dan praat je over mechanica en natuurkundige wetten.

Kortom, Hans van den Assem Advocatuur lijkt met zijn praktijk in Werkendam goed op zijn plaats te zitten. Altena kent immers veel bedrijven in de transport, de bouw en de scheepsbouw. Volgens hem schakelen bedrijven vaak te laat een advocaat in. “Als er een conflict dreigt moet je mij gelijk bellen. Soms is een adviesje van vijf minuten aan de telefoon al voldoende om een (juridische) gigapuinhoop te voorkomen; het opruimen van zo’n puinhoop kost aanzienlijk meer.” Ondernemers moeten meestal een “drempel” over naar alles wat buiten hun core business ligt, zoals het vragen van advies aan een advocaat. Misschien is het de angst dat je dan meteen een fikse rekening krijgt. Inderdaad, bij sommige advocaten gaat je eerste telefoontje meteen op de rekening. Bij mij niet. Bovendien zijn mijn tarieven concurrerend. Lager dan bij de grote kantoren. Ik ben ook een aardige vent. Je kunt goed met me praten, en zelfs een beetje lachen want is humor niet de smeerolie van het leven? Een klant van vroeger belde me pas weer eens op omdat hij me nodig had voor een zaak. Hij zei: ”Hans ik vind het niet leuk om je te moeten bellen want dat betekent dat ik een probleem heb, maar ik vind het wel leuk om weer eens met je te praten.” 

Praktisch denken

Van den Assem is als advocaat gespecialiseerd in het bedrijfsleven. Alle mogelijke conflicten waar een bedrijf mee te maken krijgt worden door hem aangepakt. Incassozaken, arbeidsrecht, overeenkomsten, huurkwesties, koop-verkoop zaken, merkinbreuk, je kunt het zo niet bedenken of Van den Assem heeft er mee te maken gehad. Geruchtmakende zaken die hij in het verleden gewonnen heeft zijn er talloze, al behoort het tot zijn beroepseer om niet met namen van cliënten te gaan pronken. Na enig aandringen geeft Hans ons toch wat zaken prijs: “Ik heb eens een zaak gedaan waarbij een net nieuw gebouwd kantorencomplex op instorten bleek te staan. De aannemer – mijn cliënt – ging niettemin vrijuit omdat ik na veel gehakketak en technisch onderzoek kon aantonen dat de constructieberekeningen door de constructeur niet correct waren uitgevoerd. Ik heb een keer ten behoeve van een cliënte met succes een beroep op overmacht gedaan toen een drijvend ponton met daarop materiaal en materieel ten gevolge van een plotseling opgekomen extreem zware storm kapseisde. Het bijzondere was hierbij dat mijn cliënt ondanks waarschuwingen voor slecht weer geen maatregelen had genomen. Je moet je echter niet vergissen zegt Hans: het is natuurlijk best enerverend om conflicten uit te vechten voor de rechter en dat levert dan mooie en vaak spannende verhalen op, maar beter is natuurlijk om die conflicten te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door afspraken die bedrijven onderling maken goed en degelijk vast te leggen in overeenkomsten. Beide partijen weten dan waaraan ze zich te houden hebben. Een belangrijk deel van mijn werkzaamheden bestaat uit het maken van contracten, waarin de “risicomomenten” in de samenwerking tussen de contractspartijen worden onderkend en geregeld. Vaak kunnen bovendien reeds ontstane conflicten worden opgelost door overleg. Een belangrijk deel van mijn taak als advocaat bestaat uit het onderhandelen dat ik voor mijn cliënten doe. Een creatief denker noemt van den Assem zichzelf. Out of the box. “Ik zit niet vast aan ingesleten patronen. Door slimme afspraken te maken kun je negatieve aspecten compenseren. Ik bekijk een zaak praktisch. Ook buiten het recht kun je problemen oplossen. Bedrijven weten vaak niet wat er allemaal mogelijk is.”   

Tips van Hans:

1. Zorg dat je als bedrijf je algemene voorwaarden juridisch op orde hebt. Deze voorwaarden maken doorgaans de juridische positie van je bedrijf sterker. Meestal zit er ook een beding in dat je aansprakelijkheid beperkt voor als het een keer misloopt., hetgeen een van de meest belangrijke bepalingen is. Zie verder tip 2!

2. Als je als bedrijf algemene voorwaarden hebt moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat deze ook van toepassing worden op de overeenkomsten die het bedrijf afsluit. Over dit onderwerp is veel te vertellen. Als vuistregel kan worden aangehouden dat de voorwaarden in elk geval van toepassing zijn als deze vóór of tijdens het sluiten van de overeenkomst aan de andere partij (bewijsbaar) zijn overhandigd. Het enkel op de achterzijde van facturen afdrukken van de voorwaarden wat wel eens wordt gedaan is meestal onvoldoende.

3. Voorkomen is beter dan genezen. Ga bij een conflict niet zelf aan de slag, maar schakel een advocaat in om te voorkomen dat je juridisch je eigen glazen in gooit. Dat laatste kost meestal geld en is bovendien soms moeilijk te “repareren”

4. “Wie schrijft die blijft!”. De meeste juridische procedures tussen bedrijven worden verloren omdat afspraken die zijn gemaakt niet goed zijn vastgelegd en daardoor niet bewezen kunnen worden. Bevestig dus afspraken schriftelijk (per e-mail bijvoorbeeld), zorg voor getekende overeenkomsten, leg de inhoud van vergaderingen vast in notulen. Het uitgangspunt hierbij is “beter teveel dan te weinig”. Niets is zo frustrerend dan om een zaak te verliezen als je weet dat je gelijk hebt maar het niet kunt bewijzen.   

Dit interview werd eerder gepubliceerd in het blad Altena Business. Wat de hierin vervatte juridische informatie betreft: deze is alleen bestemd voor algemene informatiedoeleinden. Vanwege de gecompliceerde en veranderlijke aard van wet- en regelgeving, kan niet worden gegarandeerd dat deze informatie compleet, actueel, juist en/of accuraat is op het moment dat deze wordt geraadpleegd en dat deze van toepassing is op een specifiek geval. Wij raden u derhalve aan contact op te nemen met een jurist voordat u handelt of beslist.